Entry № 041-17 / V-253 · 0:00 synced

HAATTE MATTHY SCHOOL?! #bankzitters

Bankzitters@Bankzitters316K viewsSep 16, 20240:19
Source
YT
Views
316K
Subscribers
1.3M
Critic
7.2
Audience
?

0 up · 0 down · 0 ratings

Description

Vond jij aan het eind van jouw school leuk aan het begin van het jaar? Nee, dat was wel hetzelfde. Jij was gewoon niet zo ver van school? Nee. Nah, nu lijkt zo'n podcast die dan school was. Klopt, zo lijkt je precies. Nee, maar na een week of twee was je brein wel weer gewoon gewend aan het normale leven. En dan was het weer gewoon vlak de rest van het jaar. Maar dat gevoel dat je zin had om te vlammen, dat kreeg ik echt helemaal niet.

Start
Geen motivatiegevoel na schoolbegin
AI OverviewDutchDutch

In een korte #bankzitters-discussie wordt ingezoomd op het begin van het schooljaar en het idee dat school juist niet leuk is. Er wordt gevraagd of het einde van de ene periode leuk was om te starten met school, maar het antwoord is duidelijk ontkennend: het gevoel was hetzelfde en bovendien was er volgens hen niet ineens “ver van school” sprake. Daarna komt het beeld terug dat school eerst aanvoelt als iets nieuws, alsof het een podcast is die school heet, maar na een week of twee raakt je brein weer gewend aan het normale ritme. Toch blijft een bepaalde motivatie of drang om “te vlammen” volgens de spreker volledig uit. De conclusie is dat er wel weer een routine ontstaat, maar dat het enthousiasme niet vanzelf terugkomt.

De reacties zijn overwegend positief en herkenbaar, met veel humor rondom het onderwerp “school” en de uitspraak/houding van Matthy. Meerdere kijkers maken een grap over school die je “slecht” of niet te doen vindt, en dat school (tegenwoordig) niet echt beter is; het wordt vaak neergezet als iets dat stress/tegenzin veroorzaakt. Er is ook een duidelijke community-sfeer: mensen zeggen dat ze het met Matthy eens zijn (“school is gwn kut”, “ik haat school”), verwijzen naar hun eigen schoolervaring (middelbare school vs. HBO, of zelf op een school zoals Matthy), en reageren luchtig met lachende emojis. Kritiek richt zich vooral op school als systeem (verouderd, “zorgt voor depressies”, “gevangenis”-achtige framing). Een paar reacties noemen iets cringe, maar dat is relatief klein in aantal/impact t.o.v. de instemmende en grappige reacties. Onduidelijkheid komt beperkt voor: sommige opmerkingen lijken los/chaotisch (“Kunnen jullie er ook een op sportief”, “Hoi”), en er is een kleine zijlijnvraag over een “podcast”, maar de kernboodschap lijkt voor de meeste mensen duidelijk en wordt gedeeld.

Topics · bankzitters · school · dutch · humor

Questions answered

Heeft Matthy zin om te ‘vlammen’ bij het begin van het schooljaar volgens de #bankzitters-uitspraken?
Nee, dat gevoel krijgt hij helemaal niet, ook al wordt het na een week of twee weer normaal gewend.
Voelt school aan het begin van het jaar anders dan de rest van het schooljaar?
Niet echt. Het begin voelt hetzelfde, en na een week of twee went het brein weer aan het normale leven.